Literatūros ir šaltinių sąrašas
Augustinas, Žygimantas. Menininko žodžiai parodos Lietuvos nacionaliniame muziejuje proga. Cituojama iš: Gediminas Kajėnas, „Mūsų imperinė praeitis – nepilnavertiškumo dangstymo istorija? Pokalbis su menininku Žygimantu Augustinu“, 15min.lt, 2024-06-09 (nuoroda).
Baranauskas, Antanas. Anykščių šilelis, Šaltiniai.info (Antanas Baranauskas, Rinktinė, parengė Regina Mikšytė, Vilnius: Baltos lankos, 1994, p. 27–39; nuoroda).
Biblija, Apreiškimas Jonui, 12: 1, Biblija.lt (Šventasis Raštas. Senasis ir Naujasis Testamentas, vertė Antanas Rubšys ir Česlovas Kavaliauskas, Vilnius: Lietuvos Vyskupų Konferencija, 1998; nuoroda).
Budrys, Stasys. Robertas Antinis, Vilnius: Vaga, 1968.
Bułhak, Jan. Dwadzieścia sześć lat z Ruszczycem, Wilno: [Nakładem i drukiem S. Turskiego], 1939 (nuoroda).
Lietuviškas vertimas: Bułhak, Jan. Dvidešimt šešeri metai su Ruščicu, vertė Stanislovas Žvirgždas, Vilnius: Lietuvos nacionalinis muziejus, 2014.
Gurnevičiūtė, Gražina, Margarita Matulytė, Dalia Tarandaitė, Rima Rutkauskienė, Ilona Mažeikienė, Jūratė Meilūnienė, Marija Kuodienė, Kristina Jokubavičienė, Regina Urbonienė, Rasa Antanavičiūtė. „Karantino interjerai. Muziejus jūsų namuose: nematomi Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus fondų deimančiukai (II dalis)“, 15min.lt (straipsnyje cituota pagal: Algė Andriulytė, Ferdynandas Ruszczycas. Civis Vilnensis Sum, Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2018, p. 126; nuoroda).
Bulwer, John. Chirologia: or the Naturall Art of the Hand, London: Tho. Harper, 1644 (nuoroda).
Figes, Orlando. Natasha’s Dance: A Cultural History of Russia, London: Penguin Books, 2002.
Taip pat: Figes, Orlando. Natašos šokis. Rusijos kultūros istorija, vertė Rasa Drazdauskienė, Vilnius: Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras, 2024.
Gidžiūnas, Viktoras, O.F.M. „Pranciškonų observantų-bernardinų gyvenimas ir veikla Lietuvoje XV ir XVI amžiuje“, Lietuvių katalikų mokslo akademija. Suvažiavimo darbai, t. 9, 1982, Roma, p. 35–134 (nuoroda).
Giedrojć, Justyna. „Album Wileńskie“ Wilczyńskiego. Historia kustosza złamanego przez rosyjskich katów“, Kurier Wileński, 2022-09-15 (nuoroda).
Gimbutas, Marija. The Civilization of the Goddess: The World of Old Europe, San Francisco: Harper, 1991.
Taip pat: Gimbutienė, Marija. Senoji Europa, 2-as leidimas, Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras, 2022.
Grigoravičienė, Erika. Dailė stalinizmo laikotarpiu, MO muziejus. Kultūros istorija (nuoroda).
Janonienė, Rūta. „XVI a. pradžios sienų tapybos idėjinės programos Vilniaus Bernardinų bažnyčioje“, Acta Academiae Artium Vilnensis, t. 26, 2002, p. 209–223 (nuoroda).
Kempinas, Žilvinas. Menininko žodžiai „Tūbos“ instaliacijos atidarymo proga Plungėje. Pagal: „Žilvinas Kempinas: noriu, kad mano darbais džiaugtųsi žmonės, kurie nėra studijavę meno“, LRT.lt, 2024-07-20; „Plungėje savo kūrinius eksponuojantis Žilvinas Kempinas: mano darbai – tai „įdomioji fizika“, 15min.lt, 2024-07-19 (nuoroda; nuoroda).
Kultūros paveldo departamento Kultūros vertybių registro duomenų ir vaizdų bazė (nuoroda).
Mažvydas, Martynas. Laiškas kunigaikščiui Albrechtui, Šaltiniai.info (Martynas Mažvydas, Pirmoji lietuviška knyga, Vilnius: Vaga, 1974, p. 276–283; nuoroda).
Mukienė, Danutė. „Palangos kurorto mažosios architektūros formos“, Zemaitiuzeme.lt, 2022-01-23 (nuoroda).
Notzig, Schrenk von, Dominicus Custos, Giovanni Battista Fontana. Armamentarium Heroicum, Innsbruck, 1603. Originalas: Lietuvos nacionalinis muziejus, Kazio Varnelio namai-muziejus.
Plutarchas. Gyvenimai. Antonijaus gyvenimas, sk. 25–27, ištraukas iš anglų kalbos vertė Kristina Sabaliauskaitė, Lacus Curtius, Chicago University (Antikos šaltinių duomenų bazė; nuoroda).
Pranciškus Smuglevičius. Nuo antikinės Romos iki Vilniaus universiteto: parodos katalogas, sudarytoja ir tekstų autorė Dalia Tarandaitė, Vilnius: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, 2022.
Radvila, Mikalojus Kristupas. Kelionė į Jeruzalę, vertė Ona Matusevičiūtė, Vilnius: Mintis, 1990.
Ripa, Cæsar. Iconologia or Moral Emblems, London: Benj. Motte, 1709 (nuoroda).
Rogala-Zawadzki, Tadeusz. Na pamiątkę Antokolanom: Przewodnik Hagjograficzny, Wilno: Druk Bajewskiego, 1936 (nuoroda).
Sabaliauskaitė, Kristina. „A beach at the end of the world. The Unabashed Emotion of “Sun & Sea (Marina)”“, Przekrój, 2019-09-30 (nuoroda).
Sabaliauskaitė, Kristina. Danieliaus Schültzo (1615–1683) tapybos kūrinių atributavimo problemos: daktaro disertacija, Vilnius: Vilniaus dailės akademija, 2005.
Sabaliauskaitė, Kristina. „Naujos prielaidos Povilo Alšėniškio portreto identifikacijai ir atribucijai“, Lietuvių katalikų mokslo akademijos metraštis, t. 19, 2001, p. 353–396 (nuoroda).
Sabaliauskaitė, Kristina. „Renesanso kultūriniai vaizdiniai Abiejų Tautų Respublikos formavimosi metu“, Kultūrologija. [Culturology], t. 9: Lietuvos menas permainų laikais, 2002, p. 14–31 (nuoroda).
„Senąją Lukiškių Dievo Motinos ikoną atidengiant“: Mantas Tamošaitis kalbina menotyrininkę Tojaną Račiūnaitę, Naujasis Židinys-Aidai, Nr. 8, 2017. Perpublikuota: Bernardinai.lt, 2018-01-04 (nuoroda).
Soriano, Kathleen. M.K.Čiurlionis Between The Worlds, London: Dulwich Picture Gallery, 2022.
Tacitas, Publijus Kornelijus. Rinktiniai raštai, vertė Dalia Dilytė, Janina Mažiulienė, Vilnius: Vaga, 1972 (veikalai Germanija, Istorija, Analai).
Taip pat: Baltų religijos ir mitologijos šaltiniai, t. 1: Nuo seniausių laikų iki XV amžiaus pabaigos, sudarė Norbertas Vėlius, Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas, 1996, p. 145–146, Šaltiniai.info (interaktyvi lietuvių kalbos, kultūros ir istorijos šaltinių duomenų bazė; nuoroda).
Urbonienė, Skaidrė. „Žemaičių šventųjų skulptūros“, Zemaitiuzeme.lt [data nenurodyta] (nuoroda).
Vasari, Giorgio. Vasari on technique: being the introduction to the three arts of design, architecture, sculpture and painting, prefixed to the Lives of the most excellent painters, sculptors and architects, translated by Louisa S. Maclehose, edited by G. Baldwin Brown, London: Dent, 1907 (nuoroda).
„Veliuonos Madona sugrįžo: Gotikinę skulptūrą nukopijavo 3D būdu“: parengta pagal Kultūros paveldo departamento informaciją, Pilotas.lt, 2021-09-01 (nuoroda).
Wichowska, Małgorzata. „Przez Nieśwież, Mir, Załucze...“. Syrokomla jako kustosz pamiątek przeszłości w świetle listów poety do Kraszewskiego“, in: Władysław Syrokomla. Szkice i studia. W dwusetną rocznicę urodzin i sto sześćdziesiątą rocznicę śmierci pisarza, Białystok: Prymat, 2022, p. 267–291 (nuoroda).
Lietuviškas vertimas: Janonienė, Rūta. J. Rustemo ir jo mokinių veikla XIX a. I pusėje: daktaro disertacija, Vilnius, 1994, p. 117–118. Cituota pagal: Elżbieta Szczawińska, „Wincenty Dmochowski. Przyczynek do biografii“, Biuletyń Historii Sztuki, Nr. 3–4, 1966 (puslapiai nenurodomi) (nuoroda).
Pastabos
Publijus Kornelijus Tacitas, Germanija, vertė Janina Mažiulienė. Cituota iš: Šaltiniai.info (Baltų religijos ir mitologijos šaltiniai, t. 1: Nuo seniausių laikų iki XV amžiaus pabaigos, sudarė Norbertas Vėlius, Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas, 1996, p. 145–146; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 26
Užuomina į keliautojo, gydytojo Samuelio Collinso nuomonę apie ikonas: Orlando Figes, Natasha’s Dance: A Cultural History of Russia, London: Penguin Books, 2002, p. 11 – Kaip skaityti meną, p. 29
Taip pat žr. Orlando Figes, Natašos šokis. Rusijos kultūros istorija, vertė Rasa Drazdauskienė, Vilnius: Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras, 2024, p. 39
Plutarchas, Gyvenimai. Antonijaus gyvenimas, sk. 25–27, ištraukas iš anglų kalbos vertė Kristina Sabaliauskaitė. Cituota iš: Lacus Curtius, Chicago University (Antikos šaltinių duomenų bazė; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 98
Martynas Mažvydas, Laiškas kunigaikščiui Albrechtui. Cituota iš: Šaltiniai.info (Martynas Mažvydas, Pirmoji lietuviška knyga, Vilnius: Vaga, 1974, p. 276–283; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 36
Biblija, Apreiškimas Jonui, 12: 1. Cituota iš: Biblija.lt (Šventasis Raštas. Senasis ir Naujasis Testamentas, vertė Antanas Rubšys ir Česlovas Kavaliauskas, Vilnius: Lietuvos Vyskupų Konferencija, 1998; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 39
Biblija, Ekleziasto knyga, 1: 2. Cituota iš: Biblijos.lt (Biblija. Senasis ir Naujasis Testamentas, vertė Kostas Burbulys, Vilnius: Tikėjimo žodis, 1996; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 76
Biblija, Jobo knyga, 21: 28, 9: 25. Cituota iš: Biblija.lt (Šventasis Raštas. Senasis ir Naujasis Testamentas, vertė Antanas Rubšys ir Česlovas Kavaliauskas, Vilnius: Lietuvos Vyskupų Konferencija, 1998; nuoroda; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 77
Biblija, Izaijo knyga, 14: 11. Cituota iš: Biblija.lt (Šventasis Raštas. Senasis ir Naujasis Testamentas, vertė Antanas Rubšys ir Česlovas Kavaliauskas, Vilnius: Lietuvos Vyskupų Konferencija, 1998; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 77
Antanas Baranauskas, Anykščių šilelis. Cituota iš: Šaltiniai.info (Antanas Baranauskas, Rinktinė, parengė Regina Mikšytė, Vilnius: Baltos lankos, 1994, p. 27–39; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 116
Wladysławo Syrokomlos žodžiai apie Dmochowskio kūrybą iš rankraščio, saugomo Varšuvos Adomo Mickevičiaus muziejaus rinkiniuose (Katalog rękopisów Muzeum Literatury, t. 1, Warszawa, 1996): Elżbieta Szczawińska, „Wincenty Dmochowski. Przyczynek do biografii“, Biuletyń Historii Sztuki, Nr. 3–4, 1966, p. 360–361 (nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 117
Taip pat: Małgorzata Wichowska, „Przez Nieśwież, Mir, Załucze...“. Syrokomla jako kustosz pamiątek przeszłości w świetle listów poety do Kraszewskiego“, in: Władysław Syrokomla. Szkice i studia. W dwusetną rocznicę urodzin i sto sześćdziesiątą rocznicę śmierci pisarza, Białystok: Prymat, 2022, p. 285–286 (nuoroda)
Lietuviškas vertimas: Rūta Janonienė, J. Rustemo ir jo mokinių veikla XIX a. I pusėje: daktaro disertacija, Vilnius, 1994, p. 117–118. Cituota pagal: Elżbieta Szczawińska, „Wincenty Dmochowski. Przyczynek do biografii“, Biuletyń Historii Sztuki, Nr. 3–4, 1966 (puslapiai nenurodomi; nuoroda)
Biblija, Izaijo knyga, 53: 1–5. Cituota iš: Biblija.lt (Šventasis Raštas. Senasis ir Naujasis Testamentas, vertė Antanas Rubšys ir Česlovas Kavaliauskas, Vilnius: Lietuvos Vyskupų Konferencija, 1998; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 127
Igno Končiaus žodžiai apie Jėzaus skulptūras: Ignas Končius, Žemaičių kryžiai ir koplytėlės. Cituojama iš: Zemaitiuzeme.lt (Skaidrė Urbonienė, „Žemaičių šventųjų skulptūros“ [data nenurodoma]; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 129
Jano Bułhako žodžiai apie Ferdynando Ruszyczo butą: Jan Bułhak, Dwadzieścia sześć lat z Ruszczycem, Wilno: [Nakładem i drukiem S. Turskiego], 1939, p. 15 (nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 140
Lietuviškas vertimas: Jan Bułhak, Dvidešimt šešeri metai su Ruščicu, vertė Stanislovas Žvirgždas, Vilnius: Lietuvos nacionalinis muziejus, 2014, p. 17
Taip pat: Gražina Gurnevičiūtė, Margarita Matulytė, Dalia Tarandaitė, Rima Rutkauskienė, Ilona Mažeikienė, Jūratė Meilūnienė, Marija Kuodienė, Kristina Jokubavičienė, Regina Urbonienė, Rasa Antanavičiūtė, „Karantino interjerai. Muziejus jūsų namuose: nematomi Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus fondų deimančiukai (II dalis)“, 15min.lt (straipsnyje cituota pagal: Algė Andriulytė, Ferdynandas Ruszczycas. Civis Vilnensis Sum, Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2018, p. 126; nuoroda)
Eglė Bagušinskaitė, „Vilniečių būstų interjerų istorijos“, Statyba ir architektūra, 2018-09-14 (straipsnyje cituojama nenurodant į šaltinį; nuoroda)
Ferdinandas Ruszczycas apie grožį: Ferdinando Ruszczyco kūrybos ir palikimo interneto svetainė („Pagalbos lenkams rytuose“ fondas) Ruszczyc.eu. Cituota iš: Magdalena Durda-Dymitruk, „Między malarstwem, grafiką, a fotografią“, iš lenkų kalbos vertė Kristina Sabaliauskaitė (nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 140
Arsininkų manifestas, 1932. Cituota iš Lietuvos meno pažinimo centro interneto svetainės „Tartle“. Viktoro Vizgirdos autoportreto / peizažo Raseiniuose (dvipusis paveikslas) aprašas, tekstas: Peizažo erdvė, t. 1, sud. Nijolė Tumėnienė, Dalia Tarandaitė, Jurgita Semenauskienė, Vilnius: LAWIN, 2010; 1918–1945 Kaunas–Vilnius, t. 1, sud. Dovilė Barcytė, Ieva Burbaitė, Vilnius: Ellex Valiunas, 2021 (nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 149
Lietuvos dailininkų draugijos valdyba, „Menas ar pseudoprimityvizmas“, Lietuvos aidas, 1932-11-30. Cituota iš Lietuvos meno pažinimo centro interneto svetainės „Tartle“. Viktoro Vizgirdos autoportreto / peizažo Raseiniuose (dvipusis paveikslas) aprašas, tekstas: Peizažo erdvė, t. 1, sud. Nijolė Tumėnienė, Dalia Tarandaitė, Jurgita Semenauskienė, Vilnius: LAWIN, 2010; 1918–1945 Kaunas–Vilnius, t. 1, sud. Dovilė Barcytė, Ieva Burbaitė, Vilnius: Ellex Valiunas, 2021 (nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 150
Ernestas Zacharevičius, interviu (privati autorės korespondencija su menininku). – Kaip skaityti meną, p. 176–177
Žilvinas Kempinas, menininko žodžiai „Tūbos“ instaliacijos atidarymo proga Plungėje. Cituojama pagal: „Žilvinas Kempinas: noriu, kad mano darbais džiaugtųsi žmonės, kurie nėra studijavę meno“, LRT.lt, 2024-07-20; „Plungėje savo kūrinius eksponuojantis Žilvinas Kempinas: mano darbai – tai „įdomioji fizika“, 15min.lt, 2024-07-19 (nuoroda; nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 183
Žygimantas Augustinas: menininko žodžiai parodos Lietuvos nacionaliniame muziejuje proga. Cituojama iš: Gediminas Kajėnas, „Mūsų imperinė praeitis – nepilnavertiškumo dangstymo istorija? Pokalbis su menininku Žygimantu Augustinu“, 15min.lt, 2024-06-09 (nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 187
George Maciunas, „Fluxus“ manifestas, 1963. Originalo atvaizdas: MoMa muziejus, Niujorkas, iš anglų k. vertė Kristina Sabaliauskaitė (nuoroda) – Kaip skaityti meną, p. 191